Kentaur Nettets esoteriske ordbog
Her finder du vigtige definitioner på esoteriske begreber og udtryk, som du støder ind i når du læser artiklerne på Kentaur Net.
Når du læser artiklerne så kig efter et ? Det er et link til en forklaring i den esoteriske ordbog.
Betydning
(Græsk) Hypnose er de forskellige processer, hvorved et menneske ved hjælp af sin vilje og særlige teknikker er i stand til at hensætte et andet menneske i en slags hypnotisk trance. Det kan enten ske frivilligt i forbindelse med behandling eller ufrivilligt, hvis det er en person der er særlig indtryksmodtagelig for hypnose og har en svag vilje. I denne tilstand, der som oftest tillades af klienten, kan hypnotisøren (?) indplante tankeformer i klientens ubevidste, som får klienten til at ændre adfærd.
Den esoteriske lære vil normalt vende sig i mod hypnose, da det strider i mod det esoteriske princip om, at man aldrig bør lade andre mennesker eller væsener gribe ind i sin bevidsthed, uden at man er ved fuld bevidsthed hele tiden. Alle former for trance, hypnose eller suggestive bevidsthedstilstande, hvor der er bevidsthedstab i form af en sløv, sløret og diffus opmærksomhed frarådes konsekvent, da den indre sjæl netop søger at skærpe og udvide sin bevidsthed.
Det, der normalt rent teknisk sker ved hypnose, er, at hypnotisøren (?) fører en bestemt tankeform ind i klientens ubevidste, mens klienten befinder sig i en modtagelig hypnotisk og sløret bevidsthedstilstand. Det sker ved at gentage den samme sætning igen og igen (mantrisk magi): ”Du kan nemt holde op med at ryge” ”Du kan nemt holde op med at ryge” ”Du kan nemt holde op med at ryge” osv. Det, der er farligt ved denne type hypnotisk suggestion er, at enhver tankeform som hypnotisøren indsætter i klientens ubevidste er forbundet med en magnetisk tråd til hypnotisørens bevidsthed. Man har med andre ord lukket op for at hypnotisøren har friere adgang til sit ubevidste end han ellers ville have. Også når man ikke ligger på briksen. Den internaliserede tankeform vil nemlig altid være forbundet til hypnotisørens sind – lige som med alle andre typer af tankeformer vi udsender. Men problemet er, at i hypnosen (?) er vi i en sløvet tilstand, hvor tankeformen glider ind uden om vores normale forsvarsmekanismer. Derfor virker hypnose.
Forbindelsen mellem tænker og tankeformen virker i kraft af en såkaldt magnetisk tråd, der forbinder skaberen af tankeformen med tankeformens virkninger. Det er bl.a. den måde, at karmaloven virker. For enhver effekt en tankeform har på sine omgivelser giver karmiske konsekvenser gode såvel som dårlige for skaberen. Det er på den måde muligt at få et hypnotiseret menneske med en svag vilje til at gøre hvad hypnotisøren (?) ønsker, også selv om det strider mod hans normale adfærd. Hvis hypnotisøren kan skabe en tilstrækkelig stærk viljesmættet tankeform, så vil den glide ind i det ubevidste sammen med alle de andre tankeformer, som klienten selv har internaliseret fra sine omgivelser via opvæksten. Den tankeform vil kræve sig gentaget, hvilket resulterer i en bestemt adfærd. Et godt eksempel er netop hypnotisørens evne til at få folk til at opføre sig latterligt under hypnose (fx i shows), noget de ikke ville gøre under normale omstændigheder, da de skamfyldte tankeformer i klientens ubevidste normalt ville afholde vedkommende fra den adfærd.
At påvirke mennesker ved hjælp af budskaber (tankeformer), der gentages igen og igen er ikke kun noget hypnotisøren (?) anvender. Det er en teknik som også anvendes af reklameindustrien i vid udstrækning. En diktator eller en magtfuld leder kan ved hjælp af sine stærke tankeformer påvirke en gruppe af mennesker med en svag vilje, til at følge sine påbud. Det ses mange steder i verden. Man behøver altså ikke nødvendigvis sætte folk i en hypnotisk suggestiv tilstand for at påvirke dem til det gode såvel som det onde.
Hvis hypnosen (?) ikke anvendes til et positivt formål, falder handlingen ind under sort magi. Hypnose kan ifølge teosofferne være farlig, både fysisk og moralsk, idet den fysisk set påvirker nerveæteren og de nerver, der kontrollerer blodets cirkulation i hårkar-nettet. Og moralsk set bringes den hypnotiseredes vilje ind under hypnotisørens, og det kan have farlige følger, hvis hypnotisøren (?) ikke befinder sig på et meget højt moralsk niveau.
At blive bragt ind under et andet menneskes vilje, vil sige at man har internaliseret et andet menneskes tanke, der er ladet med en bestemt intention. Denne ladning er viljeskraft eller ren livsenergi, som følger den retning som tankeformen dikterer.
Jamen kan hypnose ikke være OK til rygeafvænning og som middel til at slippe af med fobier? Ikke hvis man ser esoterisk på sagen. Der er flere problemer med den slags hypnose. Den vigtigste er, at man ikke selv overvinder sine problemer, ved hjælp af sin egen sjæl og bevidsthed og eventuelt med støtte fra en terapeut.
Kun den udvikling – om det er rygeafvænning, healing af fobier mv. – der er baseret på 1. Bevidsthedens erkendelse og altså indsigt i en given problemstilling. 2. Forløsning af de ophobede energier og følelser i fobien eller begæret. 3. Samt et selvstændigt valg om at ændre adfærd er reel udvikling. Den giver sjælen mulighed for at drage de nødvendige lektier af de problemer den løser. Et hypnotisk indgreb er et forsøg på at fikse en problemstilling med et snuptag, men det fratager sjælen vigtige udviklingsmuligheder, som den har behov for at lære gennem.
Lad mig afslutte med et citat af H.P.B:
. . . Do you not see the tremendous evils that lie concealed in hypnotism? . . . Hypnotism and suggestion are great and dangerous powers, for the very reason that the victim never knows when he is being subjected to them; his will is stolen from him . . . . Whoever lets himself or herself be hypnotized, by anyone, good or bad, is opening a door which he will be powerless to shut; and he can not tell who will be the next to enter! If you could foresee what I foresee, you would begin heart and soul to spread the teaching of universal brotherhood. It is the only safeguard!
H. P. Blavatsky, Interview with Charles Johnston in 1887